مشروح اختتامیه جشنواره فناوری و صنعتی؛ ایوبی: ریسک کار را در عرصه‌های هنری به حداقل برسانیم
دوشنبه 12 مرداد 1394 بازدید: 6037
مشروح اختتامیه جشنواره فناوری و صنعتی؛ ایوبی: ریسک کار را در عرصه‌های هنری به حداقل برسانیم

 سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی در حضور جمع قابل توجهی از مسئولان عالی رتبه و هنرمندان، برگزیدگان خود را شناخت.
به گزارش روابط عمومي سومين جشنواره ملي فيلم و عكس فناوري و صنعتي (فردا) در مراسم اختتاميه جشنواره كه احسان عليخاني اجراي آن را بر عهده داشت، ابتدا مسعود نجفي، دبير اين جشنواره ضمن خير مقدم به اهالي رسانه، مدعوين، هنرمندان و مديران اظهار كرد: خوشحالم كه اعضاي جهاد به من اعتماد كردند و اين وظيفه را بر عهده‌ام گذاشتند. در مدت سه روز گذشته تمامي آثار برگزيده در بخش‌هاي مختلف در پرديس سينمايي چارسو و در ٣٠ سانس به نمايش در آمد كه مورد استقبال هم قرار گرفت. همچنين برنامه ما با بازگشايي دانشگاه‌ها ادامه پيدا مي‌كند و مجموعه‌اي از آثار منتخب جشنواره در دانشگاه‌ها به نمايش در مي‌آيند.
نجفي تاكيد كرد: اميدوارم اين جشنواره كه از معدود جشنواره‌هايي است كه واقعا موضوعي است و مي‌تواند ارتباطي را ميان هنر و صنعت كشور برقرار كند، تداوم پيدا كند.

*** رییس جهاد دانشگاهی: هنر بايد به كمك اقتصاد كشور بيايد
در ادامه مراسم حميدرضا طيبي، ریيس جهاد دانشگاهي و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه اين جشنواره سعي دارد در بحث فرهنگ‌سازي فعاليت‌هايي را انجام دهد، خاطر نشان كرد: كارهايي كه در زمينه فناوري و صنعت انجام مي‌شود بايد به اطلاع مردم برسد تا باعث غرور ملي شود و خودباوري را در جامعه افزايش دهد.
وي ادامه داد: كارهايي كه ما در اين زمينه‌ها انجام داده‌ایم با اينكه خوب است اما بسيار كم است. اگر بخواهيم اقتصاد متكي به توليد داشته باشيم بايد بيشتر كار كنيم. ما در استفاده از توليدات خودمان در كشور مشكل داريم. ديده‌ايم كه گاهي در بازار از توليدات خودي استفاده نمي‌كنيم.
طيبي يادآور شد: بچه‌هاي ما در كشور توانايی توليد را دارند. آن‌ها باهوش و باشعور هستند و تلفيق اين دو زمينه‌ساز تمدن و فرهنگ‌سازي است و مي‌تواند اين اتفاق بيفتد. سوال اين است كه چرا این اتفاق كم مي‌افتد يا اصلا نمي‌افتد و چطور هنر و هنرمند براي فرهنگ‌سازي مي‌توانند كمك كنند؟
ریيس جهاد دانشگاهي با تاكيد بر اينكه هنر بايد به كمك اقتصاد كشور بيايد، گفت: فناوري توليد ثروت مي‌كند. رقابت آينده دنيا در كشورهاي دانش بنيان است. بيشتر كشورها روي اين فناوري‌ها كار مي‌كنند چون فناوري‌هاي دانش بنيان همان جنگ آينده هستند.
وی در پایان سخنانش با بیان اینکه دولت تدبیر و امید برای انجام کارهای نو در حوزه فناوری و صنعت قدم برداشته است، اضافه کرد: با توجه به توافق‌هایی که اتفاق افتاده و قرار است تحريم‌ها برداشته شود، اميدواريم اتفاق‌هاي خوبي بيفتد و شركت‌ها و كارخانه‌هاي پيشرفته خودشان به سمت هنر و هنرمند بیایند تا در جامعه و كشور دیده شوند و بتوانند خودشان و فعاليت‌هايشان را به ديگران معرفي كنند.


معاون رییس‌جمهور: به دانشجو فقط یاد می‌دهیم که با یک مدرک استخدام شود
در ادامه این مراسم، سورنا ستاري، معاون علمی و فناوری ریيس جمهوری و ریيس بنياد ملي نخبگان با بیان اینکه بزرگترين مشكل ما فرهنگ‌سازي است، اظهار کرد: ما كشوري هستیم كه عادت كرده‌ایم با پول مفت نفت كار كنيم؛ مديرهايي كه با اين پول كار مي‌كنند، مردمي كه با اين پول زندگي می‌كنند. خيلي از كشورها يك صخره در اقيانوس هستند اما سطح زندگي و رفاه مردم آن‌ها بالاتر از کشور ماست. دولت‌هايي كه احتیاجي به مردم ندارند و از ماليات پول در نمي‌آورند و مردمي كه مي‌خواهند كه غول چراغ جادو مشكلاتشان را حل كند! همچنین دانشگاه‌هايي داریم كه از بودجه دولت استفاده مي‌كنند، ياد نمي‌دهيم دانشجوها روي پاي خودشان بايستند، كار‌آفريني نداريم و تنها ياد مي‌دهيم با يك مدرك استخدام بشوند!
وی ادامه داد: خود ما ارزش افراد را به چه مي‌بينيم؟ ماشين و خانه‌شان! اين همان نگاه نفتي است که همه‌مان داریم. بايد تغيير نگرش صورت بگيرد و اين کار سخت و دردناكي است. در این مسیر بايد بگوييم دانشگاه‌ها از فروش فناوري پول خودشان را در بياورند، پس ديگر غذاخوري اطراف آن‌ها نمی‌بینیم بلكه شركت‌هايي در کنار آن‌ها كار فناوري كنند.

 

** ستاری: اقتصاد دانش بنیان یعنی اعتماد به جوانان
رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: اقتصاد دانش بنيان چيزي نيست به جز اعتماد به جوانان. اعتقاد به آن‌ها نکته مهمی برای فعالیت‌های دانش بنیان است. همه شركت‌هاي دانش بنيان با همين جوان‌ها شكل گرفته و كار خودشان را از مكان‌هاي كوچك شروع كرده‌اند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینکه در كشورهاي نفتي توهم صنعت وجود دارد، اظهار کرد: وقتی يك نفر پول دارد، كارخانه سيمان مي‌خرد، ولي این کار خرید فناوري نیست!! فناوري خريدني نيست بلکه درست كردني است. بايد آن را ساخت و به وجود آورد.
وی یادآور شد: پايه اين اقتصاد ريسك كردن است و بايد به جوان‌ها اعتماد كرد چون اين اقتصاد برای جوان‌هاست. يك فرد ٤٠ ساله اهل اين چنين ريسك‌هايي نيست و پایه زندگي‌اش شكل گرفته. باید قبول كنيم كه بچه‌هاي ما با عروسكي كه دولت درست كرده بازي نمي‌كنند! باید با ديد غير نفتي كار كنيم، در ستاد فرهنگ‌سازي كه به تازگي تشكيل شده، اميدوار هستيم كارهاي تازه‌اي رخ بدهد، اما به اين معني نيست كه دولت واردكار شود. ما مركزي هستيم كه قدرت ريسك و جرات و جسارت وارد شدن جوانان را به بازار مي‌دهيم چون خود دولت نبايد وارد كار شود، بلكه بايد زمينه‌اي را به وجود آورد كه جوان‌ها بتوانند كار كنند.



** رییس سازمان سینمایی: تاسف می‌خورم که برخی از دانشجویان آینده‌دارم در خارج از ایران هستند
حجت‌اله ايوبي، ریيس سازمان سينمايي در ابتدا با ابراز خوشحالی از اینکه پردیس سینمایی چارسو افتتاح شده و کار خودش را به شکل حرفه‌ای ادامه می‌دهد، عنوان کرد: حضور بخش خصوصي در فرهنگ اتفاق خيلي خوبی است و اميدواريم این گروه‌ها تكثير شوند. از جایی که مشکل فرهنگ ما زیر ساخت‌ آن است، باید این بخش را درست کنیم تا از اقتصاد رانتی رهایی پیدا کنیم. امروز در کشور ٣٥٠ سينما بيشتر نداريم، در حاليكه باید این تعداد خيلي بيشتر از این‌ها باشد!
وی ادامه داد: گفت‌و گو‌ها و سياست‌هاي دولت نشان مي‌دهد كه توجه به هنرمندان در حال بيشتر شدن است. توسعه را انسان‌ها مي‌توانند خلق كنند و ايران در این زمینه خيلي مي‌تواند موفق باشد. خيلي از كشورها هستند كه حسرت جوان‌هاي توانمند ايراني را مي‌خورند. من تاسف مي‌خورم كه بهترين دانشجويان خودم كه به آن‌ها اميد داشتم و مي‌دانستم آينده‌اي دارند، امروز خارج از ایران هستند. اين ضربه بزرگي به كشور است كه فرار مغزها اتفاق مي‌افتد.



** ایوبی: ریسک کار را در عرصه‌های هنری به حداقل برسانیم
معاون وزیر ارشاد سپس تصریح کرد: ريسك سرمايه‌گذاري را بايد از بين برد، در عرصه‌هاي هنري كه توليد و آفرينش وجود دارد، بايد ريسك كار را به حداقل برسانيم. اميدواريم با كمك هنرمندان و نگاه‌هاي بلندنظرانه اين ريسك را كم كنيم. راه کاهش این ریسک هم اعتماد به هنرمندان و جوانان است که تا حدودی در حال اتفاق افتادن است و شكل‌گيري شركت‌هاي دانش بنيان مي‌تواند به اين موضوع كمك كند و نتيجه‌بخش باشد.
ایوبی با بیان اینکه از اصفهان به مراسم اختتامیه جشنواره آمده است، اظهار کرد: دست مریزادی به برگزاركننده‌هاي اين جشنواره می‌گویم. ممکن است برخی بگویند ما در تهران دچار جشنواره‌زدگی شده‌ایم، اما این سخن را قبول ندارم و فکر می‌کنم ظرفیت‌های زیادی برای ارائه داریم. البته ممکن است تجمع جشنواره‌ها در تهران زیاد باشد، اما اگر بتوانیم برخی از این جشنواره‌های موضوعی را به شهرهای دیگر ببریم، مطمئنا استقبال از آن‌ها بیشتر و بهتر می‌شود.

*** ایوبی: اگر سینما با صنعت و فناوری آشنا شود...
رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه گاهی با این پرسش که سینما تاکنون برای بخش‌های مختلف کشور چه کاری انجام داده است، روبرو می شود، گفت: زبان سینما بسیار قدرتمند است و می‌توان از آن برای آشنایی مردم با خلاقیت‌ها استفاده کرد و اگر سینما با فعالیت‌های صنعتی و فناوری آشنا شود، حتما اتفاق‌های خوبی را در این زمینه می‌بینیم.
ایوبی در پایان سخنانش تاکید کرد: ما دولت رانتي هستيم و حالا كه مضراتش دامن گير ماست، دست کم از نكات مثبت آن هم استفاده كنيم و بودجه سينما را افزايش دهيم. همچنین به خودم مي‌بالم كه چنين پيشرفت‌هايي را مي‌بينم و مطمئن هستم كه اين‌ها چيزهاي خيلي كوچكي بوده كه ما انجام داديم.

*** قائم‌مقام سیما: شبکه 5 سیما میزبان فیلم‌های برگزیده جشنواره
در ادامه این مراسم، رضا پورحسین، قائم مقام سیما اظهار کرد: در سه دهه گذشته به موازات رشد علم و فناوری در کشور سينماي داستاني و مستند علمي و فناوري رشد نكرده است. چنين جشنواره‌اي مي‌تواند باعث ديده شدن اين حوزه شود. ما می‌توانيم با استفاده از اين ابزار حركت‌هاي علمي و فناوري را منعكس کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: آنقدر که همه روزنامه‌ها صفحه حوادث دارند، حركت‌ها و فعاليت‌هاي علمي و صنعتي پژوهشكده‌ها پوشش داده نمی‌شود. مردم از حجم كارهايي كه در اين حوزه‌ها انجام مي‌شود باخبر نيستند. فكر مي‌كنم نبود نشاط در جامعه به دلیل نبود نشاط علمی در كشور است و فكر مي‌كنم اگر وزارت صنايع، معاونت علمي و رسانه ملي، هنرمندان اين حوزه را بیشتر جدي بگیرند، كارها و آثار موفق‌تري را مي‌بينيم.
قائم مقام سیما در پایان از نمایش مجموعه فيلم‌هاي مستند و انيميشن برگزیده جشنواره در يك بسته تلويزيوني از شبكه ٥ خبر داد.



*** اسکویی: جای حمایت از ذهن خلاق و هنرمند خالی است

در بخش پایانی این مراسم، مهرداد اسكويي هم که یکی از اعضای هیات داوران بخش فیلم جشنواره بود، گفت: برای اینکه احساس غرور ملي و عزت نفس و افتخار كنيم كه ايراني هستيم، نیاز به فناوري و صنعت داریم. در اين جشنواره فيلم‌هاي خوبی در این رابطه وجود داشت و تاثير و ارتباط صحیحی را هم با آن‌ها برقرار کردیم.
وی تاکید کرد: چيزي كه به نظرم جایش خالي است حمايت از ذهن خلاق و ارتباط ميان روابط عمومي‌ها، مديران و هنرمندان است. اگر اين ارتباط درست، سالم و بر اساس شایسته‌سالاری باشد، هر روز بیشتر احساس غرور می‌كنيم.
این مستندساز بین‌المللی افزود: چرخ‌هاي صنعت به ذهن‌هاي خلاق سينماگران نياز دارد و همه این ذهن‌ها مي‌توانند پرچم‌دار اين حوزه باشند.
مهرداد اسکویی در پایان تصریح کرد: ما با اينكه در فناوري رشد داشتيم، اما اثرهای کمی را مي‌توانیم در این حوزه ببینیم. بايد نشان دهيم كه چه فيلم‌سازهايي در كشور داريم و آن‌ها چه تلاش‌هايي مي‌توانند انجام دهند. امیدوارم در سال آينده پيشرفت صنعت و فناوري را از طريق سينما و هنر ببينيم.



بر اساس این گزارش، در این مراسم بزرگداشت کامران شیردل با حضور ابراهیم یکی از شاگردانش برگزار شد. همچنین در بخش نکوداشت زنده‌یاد محمدرضا مقدسیان، زهرا گرامی همسر وی روی سن حاضر شد و با بغض از دست‌اندرکاران جشنواره و مهمانان حاضر تشکر کرد.
تندیس‌ها و هدایای بزرگداشت کامران شیردل توسط علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سورنا ستاری معاون رییس جمهور، مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، مسعود نجفی دبیر جشنواره اهدا شد.
همچنین تقدیر از همسر زنده‌یاد محمدرضا مقدسیان، با حضور حجت اله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی، بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر و... انجام شد و مورد توجه حاضران قرار گرفت.

علاوه بر مدیران و مسئولانی که پشت تریبون رفتند، بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا رضاداد دبیر سابق جشنواره فیلم فجر و مشاور ارشد سازمان سینمایی، مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سونیا پوریامین مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، حمید فرخ‌نژاد، بهرام عظیمی، کیوان کثیریان، مسعود زنده روح، محمدصادق حاجی‌تاروردی مديرکل دفتر امور فناوري استان‌هاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، بابک برزویه، الهام زایجانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و... حضور داشتند.