جشنواره «فردا» و بازدید از ایران‌خودرو/ضعف در طراحی اما همطراز با دنیا در خط تولید
چهار شنبه 22 خرداد 1398 بازدید: 1775
جشنواره «فردا» و بازدید از ایران‌خودرو/ضعف در طراحی اما همطراز با دنیا در خط تولید

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا»، روز گذشته سه‌شنبه 21 خرداد، مسئولان این جشنواره با جمعی از مستندسازان و عکاسان همراه شدند تا دومین بازدید از سلسله بازدیدهای مراکز صنعتی که در دستور کار دبیرخانه این جشنواره قرار گرفته است، رقم بخورد.
در این بازدید نزدیک به 3 ساعته، گروه بازدید‌کننده در بدو ورود به محوطه کارخانجات ایران‌خودرو، به موزه شرکت ایران‌خودرو وارد شدند که در آن علاوه بر توضیح در مورد سیر تکاملی تولیدات این شرکت تاکنون، نمونه‌هایی از اتومبیل‌های طراحی و ساخته شده در این شرکت از سال 41 تا زمان حال را مورد بازدید قرار دادند.
فیلم معرف شرکت ایران‌خودرو در جریان این دیدار برای حضار پخش شد که مراحل شکل‌گیری آن را از سال 41 تا به امروز شرح می‌داد علاوه بر این داوودپور؛ کارشناس بازدید شرکت در مورد تاریخ شکل‌گیری این شرکت به بازدیدکنندگان گفت: سال 41 برادران خیامی با سرمایه 10 میلیون تومان این شرکت را دایر کردند که در سال 45 و طی قراردادی با شرکت گلدس انگلستان، محصولات این شرکت با برند «ایران ناسیونال» عرضه شد که آن زمان کل سرمایه شرکت به مبلغ 40 میلیون تومان ارتقا یافته بود.
وی ادامه داد: سال 41 شرکت نخستین اتومبیل پیکان خود را روانه بازار کرد که آن زمان ظرفیت تولید 10 دستگاه خودروی پیکان و 7 دستگاه اتوبوس 302 را داشت.
داوودپور تصریح کرد: در شرایط فعلی ایران‌خودرو به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در خاورمیانه و جهان، به مثابه یک شهر با 60 کیلومتر جاده اختصاصی، کادر پزشکی مجرب، درمانگاه و کلینیک تخصصی، 8 دستگاه آمبولانس، سامانه تصفیه آب مستقل و تأمین 20 درصدی برق مورد نیاز خود، محسوب می‌شود و به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی به‌روز در زمره برترین شرکت‌های خودروسازی قرار دارد.
این گزارش حاکی است گروه بازدیدکننده جشنواره فیلم و عکس «فردا» سپس با حضور در سالن پرسینگ شرکت در جریان مراحل طراحی، پرس قطعات مورد نیاز بدنه خودرو قرار گرفتند که در این بازدید، پاییزی؛ کارشناس و مدیر فنی سالن پرسینگ، توضیحاتی در مورد مراحل کلی طراحی و قالب‌زنی بخش‌های مختلف بدنه اتومبیل ارائه کرد.
وی گفت: خط تولید قطعات بدنه این شرکت چیزی کم از بسیاری از کشورهای پیشرفته در زمینه خودروسازی نداشته و حتی حساسیت‌های فنی و نظارت کیفی روی بخش‌های مختلف آن به مراتب دقیق‌تر از بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دنیاست.
این کارشناس و مدیرفنی ایران‌خودرو تصریح کرد: متأسفانه چیزی که بیش از همه صنعت ما را در همه ابعاد و حوزه‌ها تهدید می‌کند و به عنوان یک معضل باید مرتفع شود، مسئله طراحی است که البته این مسئله همانطور که اشاره شد گریبانگیر حوزه‌های مختلف فناوری و صنعتی است وگرنه که من حداقل در مورد شرکت ایران‌خودرو این اطمینان را داریم که بسیاری از مراحل و بخش‌های گوناگون خط تولید یک سر و گردن از آنچه که نورم استاندارد در زمینه خودروسازی در دنیا است، بالاتر است.
عکاسان و مستندسازان بازدیدکننده از ایران‌خودرو، پس از آن در سالن ساخت بدنه خودروهای 206، 206 صندوقدار، رانا حضور یافتند و در جریان مونتاژ قطعات و ساخت نهایی بدنه این خودروها قرار گرفتند.
شریک‌لو؛ کارشناس و مدیر فنی این سالن با اشاره به اینکه در حال حاضر این بخش از شرکت ایران‌خودرو در چهار طبقه و با ظرفیت اسمی 1066 کارگر، اپراتور و... در یک شیفت کاری در حال فعالیت است، گفت: 286 ربات در این سالن مشغول به کار هستند که با توجه به برنامه‌ای کاملاً هوشمند که به آنها داده شده است، اتصال اجزای بدنه، جوشکاری و نظایر آن را انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: این سالن سال 84 ساخته و سال 85 با تولید نخستین خودرو به بهره‌برداری رسید که اکنون با توجه به پیشرفت فناوری، قادر هستیم تنها ظرف 70 ثانیه یک بدنه خودرو را به طور کامل تولید و در اختیار مونتاژ و واحد سوار سازی موتور و قطعات قرار دهیم و لازم به ذکر است که این خط تولید با امتیاز و استانداردهای پژوـ سیتروئن فرانسه در حال فعالیت است که همچنان نیز از نظر کیفی و نظارتی بر مدار همان استاندارد، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
شریک‌لو با اشاره به اینکه اغلب کارکنان، کارگران و اپراتورهای این مجموعه مدارکی فوق دیپلم به بالا دارند گفت: با توجه به روزشدن فناوری و دستورالعمل‌های جدیدی که به دستگاه‌ها از طریق برنامه‌نویسی کامپیوتر داده می‌شود، لازمه جذب نیروهای انسانی این شرکت دارا بودن سطح سواد و معلومات بالاست تا در مقاطعی که ایشان نیازمند به روز شدن اطلاعات و دانش مطابق با پیشرفت فناوری می‌شوند، این روند بدون وقفه و با گیرایی بالای متقاضیان صورت گیرد.
این کارشناس فنی تصریح کرد: اغلب دستگاه‌ها و ربات‌ها و گان‌های جوش این واحد و بسیاری از واحدهای تولیدی شرکت ایران‌خودرو ساخته شرکت کوپای آلمان هستند اما در جریان تحریم‌های وارده، متخصصان و تکنسین‌های فنی این شرکت با عزم و اراده و کار جهادی، اتفاق فرخنده‌ای را رقم زده و با مهندسی معکوس، تمامی مراحل طراحی، تولید و پشتیبانی فنی از این ابزار فنی را بومی‌سازی کرده‌اند که در رأس آنها شرکت «تام ایران خودرو» حامی و پشتیبان سالن‌های تولید است تا روند پویا و هدفمند این شرکت درتولید دچار خلل نشود.
سالن مونتاژ قطعات، سوار کردن موتور و نظارت کیفی و نهایی به منظور عرضه به بازار مصرف، مقصد دیگر بازدیدکنندگان جشنواره فیلم وعکس «فردا» در شرکت ایران‌خودرو بود که طی آن مجدد داوودپور؛ کارشناس بازدید شرکت، توضیحاتی را به حضار ارائه کرد.
همچنان که بازدیدکنندگان مشغول بازدید از مراحل سوار کردن موتور، قطعات، چسباندن شیشه و نصب سایر بخش‌های خودروهای 206 در این بخش بودند، وی به حضار گفت: این خط تولید در طول یک ساعت با توجه به چیره‌دستی کارکنان خود و استفاده از به‌روزترین ابزار فنی و تکنیکی قادر است در ساعت 47 دستگاه خودرو را به طول کامل به انجام برساند و تحویل بخش نظارت کیفی به منظور ترخیص و ورود به بازار مصرف دهد که با این حساب در روز 1128 دستگاه خودرو به تولید نهایی رسیده که این خود در تجاری‌سازی و بازارسازی شرکت نقش مهمی داشته است.
وی در پایان به پرسش‌های عکاسان و مستندسازان بازدید‌کننده از بخش‌های مختلف شرکت ایران‌خودرو، پاسخ گفت.
لازم به ذکر است که دبیرخانه پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» به منظور آشنایی عکاسان و مستندسازان با فضای صنعتی و تولیدات جاری در واحدهای صنعتی و فناورانه اقدام به برگزاری برنامه‌های بازدید از این مراکز کرده است که در نخستین گام، اسفندماه سال گذشته، بازدید از شرکت صنعتی سینمایی پیروز صورت گرفت و در همین راستا یکشنبه 26 خرداد نیز بازدید از پارک علمی و فناوری پردیس در دستور کار قرار گرفته است تا به این واسطه و آشنایی مستندسازان و عکاسان، ایده‌های بکری به منظور تولید آثار سینمایی مرتبط با حوزه فناوری و صنعت برای شرکت در این دوره از جشنواره فیلم و عکس «فردا» شکل گیرد.
یادآور می‌شود، پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» به دبیری بهزاد رشیدی، مهرماه سال جاری برگزار شده و علاقه‌مندان به منظور شرکت در آن تا 30 تیرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.
انتهای پیام