ساخت فیلم صنعتی نیاز به مواجهه فیلمساز با واقعیات این عرصه دارد
چهار شنبه 19 تیر 1398 بازدید: 1371
ساخت فیلم صنعتی نیاز به مواجهه فیلمساز با واقعیات این عرصه دارد
یک مستندساز گفت: عرصه صنعتی با وجود همه اقداماتی که در معرفی و شناخت آن به انجام رسیده اما عرصه‌ای بکر و دست‌نخورده است لذا ممکن است با تکیه بر برخی منابع اطلاعاتی نتوان فیلمی تأثیرگذار در ارتباط با آن ساخت و فیلمساز نیاز به مواجهه با واقعیات دارد.

به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا»، فیلم مستند «جام مسین» ساخته میرعباس خسروی‌نژاد، عنون برگزیده کارگردانی دوره پیشین جشنواره  را از آن خود کرد.
مستند «جام مسین» به صنعت خودروسازی در ایران اشاره دارد و به نوعی به دنبال وجه قیاس میان این صنعت به ظاهر خشک و زمخت با کاری که یک استاد قلم‌زن با ظرافتی هر چه تمام‌تر آن را روی فلز مس به انجام می‌رساند، است و تأکید بر این نکته دارد که حداقل می‌توان در شکل ظاهری و پوسته و بدنه خودروی ساخت داخل ظرافت‌های بیشتر هنری را مود نظر داشت.
از کارگردان این فیلم مستند در مورد جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی درباره این رویداد سینمایی و تأثیر آن بر روند شکوفایی و پیشرفت صنعتی و فناوری، پرسیدیم که او در پاسخ گفت: با وجود آنکه این جشنواره ژانر غریبی در سینما را دنبال می‌کند و آن سینمای مستند است و البته این میان به دنبال مقوله‌ای غریب‌تر همچون فیلم صنعتی رفته است اما توانسته طی مدت کوتاه 4 دوره برگزاری به توفیقاتی چشمگیر دست پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه فیلم مستند و عرصه فیلمسازی در آن مختصات و اقتضائات خاص خود را داراست، گفت:. عرصه صنعتی با وجود همه اقداماتی که در معرفی و شناخت آن به انجام رسیده اما عرصه‌ای بکر و دست نخورده است لذا ممکن است در وهله نخست نتوان تنها با تکیه بر داشته‌های فردی و ابتدایی راه به جایی برد و فیلمی تأثیرگذار در ارتباط با آن ساخت
خسروی‌نژاد تصریح کرد: به همین دلیل شخصاً در مواجهه با چنین عرصه‌ای و به قصد ساخت فیلم پیرامون آن سعی در جمع‌آوری اطلاعات عمومی و تخصصی در این مورد را دارم اما اینکه این اطلاعات تا چه اندازه از طریق مواجهه با منابع کتابخانه‌ای و فضای مجازی به دست می‌آید، مقوله‌ای است که در مورد آن باید بحث و بررسی زیادی صورت گیرد اما ابتدا به ساکن می‌گویم که نمی‌توان صرفاً به این منابع بسنده کرد چرا که معمولاً اطلاعات موجود در این دو منبع چندان به‌روز نیستند.
وی با تمجید از اقدام ابتکاری جشنواره فیلم و عکس «فردا» در مورد اعزام مستندسازان و اهالی سینما به منظور بازدید از برخی مراکز صنعتی، گفت: نفس این عمل نیکوست اما اینکه چه مقدمات و ملزوماتی از سوی مراکز صنعتی مورد بازدید، به مستندسازان ارائه شود تا در ذهن آنها ایده و طرحی نو برای روایتی از فعالیت‌های صنعتی خطور کند، مسئله‌ای است که نیاز به فرهنگسازی و تعامل صمیمانه و سازنده میان مسئولان مراکز صنعتی با فیلمسازان دارد.
خسروی‌نژاد در پایان گفت: امیدوارم کسب اطلاعات موثق و به‌روز که مسئولان واحدهای صنعتی و فناوری در جریان این بازدیدها در اختیار مستندسازان و هنرمندان قرار می‌دهند زمینه را برای ارائه طرح‌های نو در حوزه فیلمسازی صنعتی فراهم کند تا به جای اینکه شاهد نوعاً تولید آثار سینمایی صنعتی به شکل فرمایشی و شعاری باشیم، این عرصه به بیان حقایق و دستاوردهای صنعتی بیش از پیش حساسیت نشان دهد.
انتهای پیام