رئیس «انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران» : بخش صنعتی کشور باید مستندنگاری شود
شنبه 30 شهریور 1398 بازدید: 1460
رئیس «انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران» : بخش صنعتی کشور باید مستندنگاری شود

رامین حیدری فاروقی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نقش هنرمندان در معرفی و دیده شدن صنعت، اظهار داشت: هنرمندان می‌توانند همراهی خوبی با صنعتگران داشته باشند و این یک ضرورت است. بخش صنعتی ما باید مستندنگاری شود؛ این مستندها می‌تواند یک مستند گزارشی باشد و سازوکار اجرایی، تاریخچه یک جریان تولیدی وهویت سازمانی یک صنعت را تعریف کند؛ و یا اگر صنعتی با یک نوآوری و مهارت ویژه، محصول خاصی را تولید می‌کند، دیگران را ضمن آشنایی با آن صنعت به این امر ترغیب کرد.

 

وی درباره تعامل میان هنرمندان و صاحبان صنایع نیز گفت: این موضوع به حضور هنرمند و دریافتش از اینکه پشت جریان صنعت چه علم، فرهنگ، دانش و حتی حس و عاطفه‌ای وجود دارد برمی‌گردد.

 

این مستندساز افزود: کارخانه‌های موفق و موسسات تولیدی نمونه، حتما هویت عاطفی دارند. درواقع سازوکار فرهنگی آدم‌ها را به هم نزدیک می‌کندو تلاش‌شان برای امر کیفی چیزی فرای امر سود و سرمایه‌ است. در نتیجه نمونه‌های زیادی در مستند صنعتی وجود دارد که درکنار روایت صنعتی، لحن و ارزش هنری و زیبایی شناسی پیدا کردند، طوری که با دیدن یک کارخانه به هستی، توانایی و مهارت ذهن انسان فکر می‌کنید؛ اینجاست که باید به تولید گونه‌های مختلف مستند صنعتی فکر کرد.

 

حیدری‌فاروقی ادامه داد: باید از مستندسازان برای حضور در این عرصه دعوت کرد و به فیلمساز مستند برای رسیدن به کیفیت مطلوب فرصت داد. بیشتر کارهای صنعتی تنها نقل گزارش هستند و به سمت سرعت بیش از حد و تراکم دنیای امروز رفتند تا سریع و کم هزینه تولید شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که یک فیلمساز برای اینکه بتواند ارتباط ذهنی، عاطفی و حقیقی با یک موضوع پیدا کند باید فرصت معاشرت خلاق با آن را داشته باشد. به همین جهت سفارش دهندگان حوزه مستند صنعتی، باید حواسشان باشد که امکان و زمان کافی برای معاشرت فیلمساز با موضوع به او بدهند و از آنطرف مستندساز باید به لحاظ روحیات و احوال، توانایی برخورد فلسفی با این موضوع داشته باشد.

 

حیدری‌فاروقی با اشاره به اینکه مستندهای صنعتی، مستند سفارشی هستند، گفت: سازوکار شکل‌گیری این آثارتا حد زیادی به دانش و آگاهی سفارش دهنده بستگی دارد؛ در این زمینه پیشنهاد می‌کنم صاحبان صنایع و مدیران بخش صنعتی، سازوکارهایی مانند این جشنواره، بازدیدهای گروهی و... فراهم کنند تامستندسازان و صاحبان صنایع با شناخت بهتر و بیشتری به یکدیگر اعتماد کنند.

 

رئیس «انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران» با پیشنهاد اینکه هر دوره از جشنواره یک موضوع موردی و غیر شعاری برای ارتقای کیفیت فیلم مستند صنعتی داشته باشد، افزود: اولین پیشنهادم این است که چطور اطلاعات‌مان را طبقه بندی کنیم و چطور وقتی فیلمسازی را دعوت می‌کنیم حداکثر زمانِ منطقی لازم برای تولید اثر را در اختیار او قرار دهیم.

 

حیدری فاروقی با بیان اینکه درواقع امکانات لازم در یک مستند قوی و اثرگذار، بیشتر از این جهت است که گروه فیلمسازی، زمان کافی برای شناخت و لمس فضا از نزدیک داشته باشند، گفت: اثری که دو روزه ساخته شود با کاری که در اثر رفت و آمد و آشنایی و احساس تعلق پیدا کردن به تولید برسد، متفاوت است. یک فیلم صنعتی خوب باید علاوه بر داده‌های اطلاعاتی و شناخت نظری، امکانی در اختیار فیلمساز قرار دهد تا با آشنایی فضا به آن تعلق خاطر پیدا کند.

 

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم‌های صنعتی، توضیح داد: مستندهای صنعتی دارای ویژگی‌های خاص موضوعی هستند، به این معنا وقتی جشنواره تخصصی داشته باشند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و با نمونه‌های هم سنخ خودشان قضاوت می‌شوند. به این ترتیب حتما بودن جشنواره برای دیده شدن این آثار در کنار هم بسیار مهم است.

 

رئیس «انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران»، خاطرنشان کرد: درمورد تمام جشنواره‌ها پینشهاد می‌کنم در پایان جشنواره، دلایل انتخاب‌ها، سابقه فعالیت‌ها و افق‌های پیش رو، معیار و استاندارهای لازم و درخواست جشنواره برای کارهایی که مطالبه می‌کند بررسی آماری و مستندنگاری شود تا درطول سالیان، به یک تجربه علمی- فرهنگی-آموزشی برسد.