نگاهی به ایام برگزاری جشنواره فردا؛ مجالی برای همگرایی هنر و صنعت
دوشنبه 15 مهر 1398 بازدید: 2207
نگاهی به ایام برگزاری جشنواره فردا؛ مجالی برای همگرایی هنر و صنعت
پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» عصر امروز دوشنبه و پس از 3 روز برگزاری در خانه هنرمندان، در سالن سوره حوزه هنری و با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش ستاد خبری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا»، این دوره از جشنواره «فردا» عصر امروز و پس از پشت سر گذاشتن 3 روز ایام اکران آثار مستند و پویانمایی خود در دو سالن شهناز و ناصری و به نمایش درآمدن منتخبی از آثار عکس‌های تبلیغاتی و صنعتی خود در دو گالری بهار و نامی واقع در خانه هنرمندان ایران، عصر امروز دوشنبه 15 مهرماه در سالن سوره حوزه هنری شاهد برگزاری مراسم اختتامیه، معرفی و تقدیر از برگزیدگان در بخش‌های مختلف خواهد بود.
به این بهانه نگاه کلی داریم به وقایع 3 روز برگزاری این جشنواره به میزبانی خانه هنرمندان ایران که البته از جمله مهمترین آنها افتتاحیه نمایشگاه عکس جشنواره با حضور پرویز کرمی؛ رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که روز نخست برگزاری این جشنواره یعنی جمعه 12 مهرماه صورت گرفت و مجید رجبی معمار؛ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و بهزاد رشیدی؛ دبیر این دوره از جشنواره «فردا» میزبان وی بودند.
در نمایشگاه آثار منتخب عکس جشنواره که به تفکیک در دو گالری بهار شامل عکس‌های صنعتی و گالری نامی شامل عکس‌های تبلیغاتی بود، مجموعاً 188 عکس و مجموعه عکس از 60 عکاس در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.
از جمله رویدادهای مهم این دوره از جشنواره که البته می‌توان آن را به مثابه جهش جشنواره «فردا» برای بین‌المللی شدن در ادوار آتی دانست، اکران 9 فیلم از 7 کشور در بخش جنبی این جشنواره بود که البته این آثار از جمله آثار مطرح مستند در عرصه فناوری و صنعتی بودند و صرف نمایش آنها می‌توانست آموزشی برای مستندسازان جوان و آشنایی آنها با استانداردهای ساخت فیلم مستند به ویژه در عرصه صنعتی و فناوری باشد.
جشنواره «فردا» در دوره پنجم خود همانند بسیاری از جشنواره‌ها از برپایی ورکشاپ‌هایی در حوزه فیلم و عکس مستند و صنعتی غافل نماند و مخاطبان این دوره از جشنواره در دو روز پیاپی شاهد برپایی دو ورکشاپ یکی با نام «فیلم صنعتی؛ رابطه و تأثیر آن بر تفکر و بینش توسعه صنعتی» و دیگری «شناسایی بسترهای نوین فعالیت عکاسان صنعتی و تبلیغاتی» بودند که هر دو نشست با حضور چشمگیر علاقه‌مندان به مباحث طرح شده در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
دبیرخانه این دوره از جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی با توجه به اهمیت صنعت ریلی کشور و با این رویکرد که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران(رجا) خود دارای یک جشنواره فیلم مستقل است، تعاملی با این شرکت برای نمایش آثار فیلم و عکس برگزیده این جشنواره در دل خود داشت که منجر به اکران آثار عکس راه آهن در بخشی مجزا از گالری بهار و البته نمایش چند فیلم با موضوع راه آهن هم در بخش رقابتی و هم بخش ویژه و موضوعی ویژه شد.
جشنواره «فردا» از آنجا که یکی از سیاست‌ها و اهداف خود را همگرایی بیشتر میان اهالی سینما و اهالی صنعت در نظر گرفته است لذا در ایام برگزاری خود تنها محلی برای آمد و شد اهالی فیلم مستند و مستندسازان و عکاسان مستند نبود بلکه در طول برگزاری 3 روزه این جشنواره در خانه هنرمندان ایران، شاهد تردد مدیران، صاحبان صنعت در محل برگزاری این جشنواره بودیم که البته این امر موجب برقراری دیالوگی نزدیک و مستقیم میان مستندسازان و اهالی صنعت شد تا از این رهگذر هرچه بیشتر میان ایشان قرابت ذهنی پدید آید و در نتیجه شکاف‌ها و کمبودهای موجود در این عرصه که به حق می‌توان آن را پل ارتباطی میان صنعت و هنر دانست برطرف شود.
حضور هنرمندانی همچون اکبر عالمی، محمد آفریده، یدالله ولی‌زاده، فرهاد ورهرام، مجید پناهی و... در کنار مدیران و مسئولان سینمایی همچون کامران ملکی، علیرضا رضاداد، سیدمسعود نجفی، شهرام گیل‌آبادی و البته مسئولانی از جهاد دانشگاهی همچون عیسی علیزاده و برگزاری نشست‌های وزین کارگاهی با حضور اساتید بنامی چون شهرام درخشان و فرهود یاحقی همگی بر غنای این جشنواره در ایام برگزاری افزودند.
اکنون پس از 3 روز برگزاری جشنواره و البته پیش از آن تلاش بیش از 6 ماهه دبیرخانه پنجمین جشنواره «فردا» برای برگزاری هر چه کیفی و مطلوب آن، زمان برگزاری مراسم اختتامیه فرارسیده است؛ آئینی که قرار است ثمره تلاش مسئولان برگزاری این جشنواره از پس ماه‌ها تلاش و ارتباط نزدیک با جمعه هنری و صنعتی به بار نشیند و البته مستندسازان و عکاسان صنعتی و تبلیغاتی نیز متناسب با تلاش و کوششی که داشتند منتظر باشند تا در میدان رقابت با سایر رقبا و البته با رأی مستقیم هیئت داوران هر بخش به رتبه‌ای که مستحق آن هستند رسیده و جوایز خود را از دست مسئولان سینمایی و صنعتی دریافت کنند.
یادآور می‌شود، آئین اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» عصر امروز دوشنبه 15 مهرماه ساعت 16 و با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجرات و جمعی از مسئولان و جامعه هنری در سالن سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد.
انتهای پیام